Här är lite info om vad vi gör i Musik i Åk 4-6. Det är i Åk 6 som betyg sätts.
SYFTE
- Undervisningen i ämnet musik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper som gör det möjligt att delta i musikaliska sammanhang.
- Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att tillägna sig musik som meningsbärande uttrycksform och kommunikationsmedel.
- Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla en musikalisk lyhördhet som gör det möjligt att i eget musicerande och i samarbete med andra skapa, bearbeta och framföra musik i olika former.
Centralt Innehåll MUSIK 4-6 Lgr22
Centralt Innehåll (Lgr22)
Musik Åk 4-6
MUSICERANDE OCH MUSIKSKAPANDE
- Sång, melodispel och ackompanjemang i olika genrer, unisont och i stämmor.
- Imitation och improvisation med röst, rörelse och instrument med utgångspunkt i musikaliska byggstenar.
- Komposition med utgångspunkt i musikaliska byggstenar.
- Gestaltning och kommunikation att musicera och genom att kombinera musik med andra uttrycksformer.
Musikens verktyg
- Rösten och hur den kan varieras och användas musikaliskt i olika vokala uttryck, t.ex. sång, jojk och rap.
- Ackord- melodi-, bas- och slagverksinstrument samt digitala verktyg för musicerande och musikskapande.
- Röstvård och hörselvård vid musikaliska aktiviteter i olika miljöer.
- Musikaliska byggstenar: puls, rytm, tempo, taktarter, klang, tonhöjd, dynamik, fraser, perioder, musikalisk form och ackord.
- Musiksymboler, grafisk notation, ackordbeteckningar och grundläggande notkännedom.
Musikens sammanhang och funktioner
- Musikens påverkan och betydelse för människa och samhälle. Hur musik kan uppfattas och användas i vardagliga och högtidliga sammanhang.
- Musik tillsammans med bild, text och dans. Hur olika uttrycksformer kan samspela.
- Musikinstrumentens funktioner i olika ensemble- och orkestertyper.
- Musikaliska karaktärsdrag i konstmusik, folkmusik och populärmusik från olika kulturer.
Mer konkret…
I Åk 4-6 ska du få lära dig:
- Sånger inom olika stilar och tidsperioder
- Att utveckla din förmåga att hålla rätt takt och rytm
- Om hur du kan/bör använda din röst
- Om hur man läser musikens språk. i form av ord, noter och andra symboler
Undervisning
I Åk. 4-6 lägger vi tonvikten på gemensam sång och rytm. Du kommer att få lära dig genom att:
- Sjunga och musicera tillsammans
- Använda din röst och några slagverksinstrument för att skapa rytm och takt
- Tillsammans prata om och lära oss några ord och symboler man använder sig av i musik
- Lyssna på musik/sång/rytmer
- Använda uppvärmningsövningar och lära oss om rösten
I Åk. 5 bygger vi på med teori, samtal och analys av musik.
I Åk. 6 tränar vi på ackordspel, melodispel och att skapa musik.
I Åk 6 får du betyg.
Kunskapskrav för betyget E i slutet av Åk 6
- Eleven musicerar och genomför sina sång- och spelstämmor med viss säkerhet. Dessutom anpassar eleven sitt musicerande i huvudsak till det musikaliska sammanhanget och musikens karaktär.
- Genom musikaliskt skapande uttrycker eleven idéer och tankar på ett i huvudsak fungerande sätt. Eleven komponerar musikaliska uttryck som har en i huvudsak fungerande form.
- Eleven urskiljer och ger med viss säkerhet exempel på instrument och musikaliska karaktärsdrag i olika typer av musik.
- Dessutom uttrycker eleven viss förståelse för musikens innehåll, funktion och betydelse i något sammanhang.
Kunskapskrav för betyget C i slutet av Åk 6
- Eleven musicerar och genomför sina sång- och spelstämmor med relativt god säkerhet. Dessutom anpassar eleven sitt musicerande i väl till det musikaliska sammanhanget och musikens karaktär.
- Genom musikaliskt skapande uttrycker eleven idéer och tankar på ett i fungerande sätt. Eleven komponerar musikaliska uttryck som har en i fungerande form.
- Eleven urskiljer och ger med relativt god säkerhet exempel på instrument och musikaliska karaktärsdrag i olika typer av musik.
- Dessutom uttrycker eleven relativt god förståelse för musikens innehåll, funktion och betydelse i något sammanhang.
Kunskapskrav för betyget A i slutet av Åk 6
- Eleven musicerar och genomför sina sång- och spelstämmor med god säkerhet. Dessutom anpassar eleven sitt musicerande i mycket väl till det musikaliska sammanhanget och musikens karaktär.
- Genom musikaliskt skapande uttrycker eleven idéer och tankar på ett i väl fungerande sätt. Eleven komponerar musikaliska uttryck som har en i väl fungerande form.
- Eleven urskiljer och ger med god säkerhet exempel på instrument och musikaliska karaktärsdrag i olika typer av musik.
- Dessutom uttrycker eleven god förståelse för musikens innehåll, funktion och betydelse i något sammanhang.